تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان بدون تردید یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور محسوب می گردد. انگلستان از بالاترین سطح کیفیت آموزشی و امکانات رفاهی به همراه دانشگاه های فوق العاده معتبر برخوردار است، از این رو هیچ جای تعجبی ندارد که انگلستان همواره در بین ۳ کشور برتر جهان در زمینه جذب دانشجویان بین المللی قرار دارد.

دانشگاه های انگلیس طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را به بهترین شکل ارائه می نمایند، مدت زمان لازم جهت اخذ مدارک آکادمیک در انگلستان نسبت به اغلب کشورهای جهان کم تر است، در واقع دانشجویان در انگلستان می توانند مدرک کارشناسی خود را در ۳ سال و کارشناسی ارشد را تنها در یک سال دریافت نمایند، این بازه زمانی قطعاً باعث کاهش چشمگیر هزینه های دانشجویان بین المللی خواهد شد. علاوه بر این دانشگاه های انگلستان بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی بسیار متنوع و فراوانی را ارائه می نمایند که دانشجویان بین المللی به راحتی می توانند از این شرایط بهره مند گردند، در ادامه این مطلب با شرایط تحصیل در کشور انگلستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط تحصیل در انگلستان

انگلستان همواره یکی از مقاصد محبوب متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور به شمار می رود. از دلایل محبوبیت تحصیل در انگلستان که می توان به آنها اشاره نمود، بالا بودن سطح علمی و رنکینگ دانشگاه های این کشور است. دانشگاه های انگلستان همواره جزو برترین دانشگاه های جهان از لحاظ کیفیت آموزش و امکانات شناخته می شوند. در جدیدترین رتبه بندی سایت Qs در سال 2022 تعداد ۹۱ دانشگاه انگلستان در میان برترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

انگلستان دارای نظام آموزشی یکپارچه و منظمی است. سیستم آموزشی انگلستان در مقاطع دانشگاهی با اغلب کشورهای جهان تفاوت های دارد، به طور مثال طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در اکثر کشورهای جهان ۲ ساله است، در حالیکه در انگلستان این مقطع تحصیلی ۱ ساله می باشد. به طور کلی سیستم آموزشی انگلستان شامل مقاطع پیش دبستانی تا دکترا می باشد.

تحصیل در مقاطع قبل از دانشگاه انگلستان

تحصیل در مقاطع دبستان و دبیرستان در بهترین مدارس خصوصی و دولتی انگلستان میسر است و این کشور برای از بین بردن دغدغه خانواده ها در رشد و تربیت دانش آموزان در محیطی بیگانه، شرایط مطلوبی را فراهم نموده است. خوابگاه های دانش آموزی با امکانات پیشرفته، تهیه غذای اسلامی و حلال، فراهم کردن بستر نظارت مستمر اولیا بر روند تحصیلی و زندگی دانش آموز و … از امکانات قابل توجهی است که کشور انگلستان جهت بهبود و ارتقا سطح کیفی زندگی در حین تحصیل برای دانش آموزان تدارک دیده است.

کودکان در کشور انگلستان از ۳ سالگی وارد دوره های پیش دبستانی می شوند. این دوره ها در ارتباط با تقویت کودکان در زمینه های مختلف نظیر برقراری روابط اجتماعی، آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه، استقلال طلبی و … برگزار می گردد. سن شروع تحصیل در مدارس انگلستان ۵ سالگی می باشد، البته این امکان برای والدین وجود دارد که کودک خود را در ۴ سالگی در مدرسه ثبت نام نمایند. طول دوره مقطع تحصیلی در دبستان ۶ سال است و هزینه های تحصیل در دبستان های انگلستان سالیانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند می باشد.

تحصیل در انگلستان مقطع دبیرستان

هزینه های تحصیل و زندگی در انگلستان در دوره دبیرستان سالیانه حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار پوند انگلستان است که این هزینه شامل هزینه مدرسه، خوابگاه، غذا، بیمه و … می باشد. گفتنی است که دانش آموزان پس از سپری کردن دوره دبیرستان در انگلستان امکان ورود به بهترین دانشگاه های این کشور را خواهند داشت، با توجه به درآمد قشر تحصیل کرده در کشور انگلستان که به میزان ۵ تا ۶ هزار پوند به صورت ماهیانه می باشد، صرف این هزینه جهت تحصیل فرزندانتان در انگلستان، سرمایه گذاری بسیار ارزشمندی در راستای آینده آنها می باشد.

دوره A-level در انگلستان

دوره A-level دوره اصلی برای دانش آموزان در انگلستان برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی است. طول این دوره دو سال است و حداقل سن برای ورود به این دوره ۱۶ سال تمام است. در سال اول این دوره معمولا ۴ تا ۵ درس و در سال دوم ۳ تا ۴ درس را انتخاب می کنند. در پایان دو سال دانش آموزان در امتحان ورودی دانشگاه های ممتاز انگلستان شرکت می کنند. نمره هر درس از ۴ می باشد که در کل باید ۸ درس را امتحان دهند.

دوره FOUNDATION در انگلستان

این دوره نیز مانند دوره A-level دوره آمادگی برای ورود به دانشگاه های برتر انگلیس است. Foundation یک دوره ۱۲ ماهه است که شامل سه ترم تحصیلی است که در سپتامبر و ژانویه هر سال شروع می شود. تفاوت A-level با Foundation در سن و سطح تحصیلات دبیرستانی است. حداقل سن برای ورود به این دوره ۱۷ سال تمام است و نیاز به دیپلم سه ساله دبیرستان دارد. برای ورود به دوره Foundation نیاز به حداقل نمره ۵ آیلتس دارید. ترم اول و دوم شامل دروس زبان و IT است و ترم دوم ۴ عنوان از دروس اختصاصی بر حسب نوع رشته دانشگاهی را در بر می گیرد.

تحصیل در انگلستان مقطع کارشناسی

صدها دوره کارشناسی موجود در مجموعه ای از دانشگاه ها، در موضوعات مختلف وجود دارد. دوره کارشناسی در کشور انگلستان به صورت میانگین سه سال به طول می انجامد، در حالیکه این دوره در اکثر کشورهای جهان ۴ ساله می باشد. در کنار مزیت های متنوع تحصیل در انگلستان این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه دانشجویان فراوانی را جهت تحصیل در این کشور به خود جلب می نماید. افراد متقاضی برای ورود به دوره کارشناسی به مدرک زبان IELTS با نمره ۵٫۵ -۶ نیاز خواهند داشت. گفتنی است دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش در مقطع لیسانس در کشور انگلستان مجوز داشتن همراه در این مقطع را نخواهند داشت.

تحصیل در انگلستان مقطع کارشناسی ارشد

بدون شک تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان می تواند دریچه رو به موفقیت و تحقق آرزوهای افراد محسوب گردد. طول بازه دوره تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان بر خلاف اغلب کشورهای جهان ۱ ساله است. با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی انگلستان و اعتبار فوق العاده دانشگاه های این کشور، دانشجویان بین المللی که موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در انگلستان می شوند فرصت دست یابی به موقعیت های شغلی بسیار مناسب با درآمد بالا را خواهند داشت که در این صورت امکان اخذ اقامت دائم و شهروندی انگلستان نیز برای فرد و خانواده وی به راحتی میسر خواهد بود.

هر متقاضی برای تحصیل در این دوره باید مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره ۶-۶٫۵ را داشته باشد. اما برای کسانی که این نمره IELTS را ندارند اصلا جای نگرانی نیست زیرا دوره های ویژه ای برای کسانی که نمره ۵٫۵ را دارند فراهم شده که به دوره Pre-master و یا Pre-sessional شناخته می شوند، این دوره ها نه تنها برای افرادی است که نیاز به کسب نمره زبان بالاتری دارند بلکه مناسب برای علاقه مندانی است که قصد دارند رشته تحصیلی خود را تغییر دهند و می توانند به راحتی با گذراندن این دوره ۶ ماهه برای فوق لیسانس اقدام کنند.

study in england

تحصیل در انگلستان رشته های پزشکی و دندانپزشکی

افرادی که بخواهند در یکی از رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی ادامه تحصیل دهند، با توجه به دانشگاه موردنظر باید برای امتحان UKCAT یا BMAT مدارک لازم را داشته باشند. افرادی که از ایران می خواهند وارد دوره A-level شوند باید ۱۶ سال تمام و مدرک دوم دبیرستان را داشته باشند. برای ورود به رشته های پزشکی در انگلستان نیاز به گذراندن ۲ سال در این دوره است. چنانچه شما زیر ۱۷ سال سن داشته باشید به مدرک زبان نیازی ندارید ولی بالای ۱۷ سال باید مدرک آیلتس ۵٫۵ داشته باشید.

تحصیل در مقطع دکتری

معمولاً دانشجویان متقاضی برای اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا به رزومه تحصیلی قابل توجهی نیاز خواهند داشت. معدل بالای ۱۷، مقالات بین المللی ISI، فعالیت های تالیفی و … شانس افراد را برای جلب نظر دانشگاه و استاد راهنما (Supervisor) جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا افزایش خواهد داد. به طور کلی در تمامی کشورها دوره دکترا دوره ای ۴-۵ ساله است اما بدلیل نظام آموزشی متفاوت حاکم در انگلستان طول دوره دکترا ۲٫۵-۳ سال است. کسانی که چه در انگلستان و یا هر کشور دیگری در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شده باشند می توانند برای پذیرش در این دوره اقدام کنند. مدرک زبان مورد نیاز برای دوره دکترا IELTS 7-6.5 است.

دوره Pre-PhD در انگلستان

یک دوره فوق‌العاده در انگلستان قبل از مقطع دکترا وجود دارد به نام Pre-PhD، این دوره ۶ ماهه برای کسانی که proposal تا به حال ننوشته اند و دانش زیادی در این رابطه ندارند و در مورد مقاله نویسی هم تجربه ای ندارند، دوره ای بسیار مفید است و با گذراندن این دوره می توانند مقطع دکترا را به نحو احسن بگذرانند.

دانشگاه های برتر انگلستان

قطعاً برای دانشجویانی که قصد تحصیل در انگلستان را دارند شناخت کامل در مورد دانشگاه مقصد از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار خواهد بود. در حال حاضر دانشگاه ها و کالج های بسیار معتبری در انگلستان وجود دارد، که از این بین ۴ دانشگاه انگلستان در بین ۳۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند و بیش از ۱۲۹ دانشگاه و کالج در این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشند. بر اساس رتبه بندی وزارت علوم دانشگاه های انگلستان به ۳ گروه تقسیم بندی می شوند که به شرح ذیل می باشد.

نوع دانشگاهتعداد دانشگاه
لیست دانشگاه های ممتاز۵۵ عدد
 دانشگاه های خوب۳۳ عدد
لیست دانشگاه های متوسط۳۸ عدد

هزینه های تحصیل در انگلستان

به صورت معمول دانشجویان برای زندگی و تحصیل در کشور انگلستان ملزم به پرداخت هزینه می باشند. بدون تردید دغدغه اصلی دانشجویان بین المللی در انگلستان هزینه های مربوط به تحصیل در این کشور است. هزینه های تحصیل در انگلستان با مقطع و رشته تحصیلی ارتباط مستقیم دارد، البته شهریه دانشگاه های این کشور نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

از این رو نمی توان هزینه واحدی را برای تمامی دوره ها در نظر گرفت با توجه به این شرایط هزینه های تحصیل در انگلستان سالیانه به طور میانگین برای دوره های کارشناسی حدود ۲۰ هزار پوند، برای تحصیلات در دوره های کارشناسی ارشد در حدود ۱۲ تا ۱۷ هزار پوند می باشد. قابل ذکر است رشته هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نسبت به سایر رشته ها، هزینه های بیشتری دارد، دانشجویان برای تحصیل در این دوره ها سالیانه به ۲۰ الی ۲۵ هزار پوند نیاز خواهند داشت.

  1. دوره دبیرستان: بین 17 تا 30 هزار پوند
  2. پیش دانشگاهی یا کالج: 19 تا 32 هزار پوند در سال
  3. دوره های کارشناسی: سالانه 15 تا 38 هزار پوند
  4. فوق لیسانس: 10 تا 32 هزار پوند سالانه

هزینه های زندگی در کشور انگلستان

هزینه های زندگی در انگلستان بسته به شهر محل اقامت و شرایط زندگی افراد متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال هزینه های زندگی در لندن بین ۲۰ الی ۳۰ درصد گران تر از شهرهای دیگر انگلستان است.  ولی به صورت میانگین هزینه زندگی ماهانه دانشجویان بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ پوند می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه ها است. که دانشجو ملزم به پرداخت آنها در زمان تحصیل در کشور انگلستان می باشد.

حق کار دانشجویی در انگلستان

اجازه کار دانشجویی در کشور انگلستان ارتباط مستقیم با مقطع تحصیلی این افراد دارد. به طور کلی در کشور انگلستان دانشجویان در مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت، کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و دکترا ۳۰ ساعت اجازه کار خواهند داشت. با توجه به مقطع تحصیلی میانگین حقوق این افراد حدوداً بین ۸ تا ۱۲ پوند به ازای هر ساعت می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد. پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است.

تحصیل در انگلستان

نحوه درخواست ویزای تحصیلی انگلستان

قدم نخست برای تحصیل در انگلستان دریافت پذیرش از سوی دانشگاه های معتبر این کشور است. ویزای تحصیلی انگلستان تحت عنوان tier 4 visa student شناخته می شود و دارای دو زیر مجموعه است. افرادی که سن آنها بین ۴ تا ۱۷ سال می باشد و قصد تحصیل در مدارس انگلستان را دارند می توانند جهت ویزای child tire 4 اقدام نمایند و در مقابل افرادی که سن آنها بیشتر از ۱۷ سال است برای ادامه تحصیل در انگلستان می توانند ویزای general tier 4 را دریافت نمایند.

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی انگلستان در قدم نخست باید مدارکی را ارائه دهند که نشان دهنده تمکن مالی متقاضی باشد و کلیه هزینه های زندگی و تحصیل در انگلستان را تحت پوشش قرار می دهد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان را دارند برای ورود به این کشور باید برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.

مزایای تحصیل در انگلستان

کشور انگلستان همواره از گذشته های دور تا کنون جزو کشورهای تراز اول جهان محسوب می گردد. درحال حاضر جزو ۸ کشور اول جهان در زمینه جذب دانشجویان بین المللی است. تحصیل به زبان انگلیسی، کوتاه تر بودن دوره های تحصیلی و حضور برترین دانشگاه های دنیا برخی از مزایای تحصیل در این کشور به شمار می روند. در ادامه به معرفی ۳ مورد از برترین مزایای مهم تحصیل در انگلستان خواهیم پرداخت.

  1. حضور خانواده های دانشجویان متاهل
  2. امکان کار در حین تحصیل برای دانشجویان و همراهان
  3. امکان تبدیل ویزای تحصیلی به سایر برنامه های اقامتی
  4. سرعت بالای پذیرش و ویزای تحصیلی

چالش های تحصیل در انگلستان

تحصیل در هر کشوری با چالش هایی برای دانشجویان بین المللی همراه است. این نکته در خصوص تحصیل در انگلستان صادق می باشد، از همین رو مشاورین موسسه ادین ویزا برای اطلاع از این شرایط، موارد حائز اهمیت را به صورت موردی عنوان کرده است.

  1. هزینه های تحصیل بالاتر از سایر کشورهای انگلیسی زبان
  2. پرداخت هزینه های به مراتب بالاتر برای زندگی
  3. شرایط اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در انگلستان
  4. ارائه سوابق مالی مناسب برای دریافت ویزای تحصیلی