تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه در سال 2019 تحت عنوان جایگاهی شناخته شده در میان دانشجویان بین المللی به روندی محبوب تبدیل شده است. کشور روسیه با بالاترین نرخ سوادآموزی در جهان و هزینه های مقرون به صرفه و اهمیت استانداره های جهانی گزینه طلایی برای افراد محسوب می گردد. کشور روسیه پیشرو در زمینه علمی و تکنولوژی می باشد که در مطالعات فضایی رتبه ای چشم گیر را به خود اختصاص داده است. نظام آموزش عالی در روسیه متشکل از بیش 650 دانشگاه دولتی است که در حاضر بیش از 7 میلیون نفر در روسیه نیز تحصیل می کنند که بیش از 165.000 از این تعداد را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. تحصیلات عالی در روسیه بیش از 100 تخصص مهندسی ارائه می دهد.

فرصت تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه نیز روندی شناخته شده می باشد که می توان در همین باب به سیستم آموزش عالی روسیه اشاره کرد. فرصت کاری پس از تحصیل در روسیه نیز از جمله امتیازات این کشور در خصوص مهاجرت تحصیلی می باشد که واجدین شرایط نیز می توانند با تماس با گروه مهاجرتی اَدین ویزا در روند این امور قرار گیرند.

شرایط تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

دانشگاه های مهندسی روسیه در خصوص کیفیت تحصیلی بالا و ارائه برنامه های متفاوت مهندسی از جمله موارد شناخته شده می باشد. دانشگاه های مهندسی روسیه با ارتباط مستقیم با صنعت موقعیت های کاری خوبی برای فارغ التحصیلان ایجاد نموده است که توسعه سریع اقتصادی این کشور باعث گردیده که نظام آموزشی روسیه نیز پیشرفت زیادی در سال های اخیر داشته باشد. این پیشرفت را می توان با مقایسه تعداد دانشگاه های برتر این کشور در رتبه برتر جهانی از سال 2017 تا کنون متوجه شد. در حال حاضر بیش از 35 دانشگاه این کشور دارای رتبه زیر 500 جهانی و نیمی از جمعیت این کشور تحصیل کرده اند. هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی به روسیه مهاجرت می کنند که دانشگاه های مهندسی این کشور در رشته های مهندسی هسته ای، مکانیک، فیزیک و هوافضا از بهترین ها در دنیا هستند.

برترین دانشگاه های مهندسی روسیه در رتبه بندی 2019

رتبه برترین دانشگاه های مهندسی در کشور روسیه در رتبه بندی 2019 بدین صورت است:

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه لومونسوف90
دانشگاه فنی و مهندسی مسکو N. E. Bauman300
موسسه فیزیک و فناوری مسکو MIPT350
دانشگاه ایالتی سن پترزربورگ240 در QS
دانشگاه پلی تکنیک تومسک TPU370
دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ400 در QS
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPHI327 در QS

موسسه انرژی مسکو، دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک، دانشگاه فدرال سیبری، دانشگاه دولتی نفت و گاز روسیه، دانشگاه تامسکی، دانشگاه ملی علوم و فناوری، دانشکده فنی نووسیبیرسک، دانشگاه دوستی مردم روسیه و دانشگاه MGIMO از سایر دانشگاه های برتر مهندسی در روسیه نیز می باشد.

دانشکده های برتر روسیه در رشته های خاص مهندسی

هر کدام از دانشگاه های روسیه به جهت اعتبار علمی در زمینه خاصی از رشته های مهندسی پیشتاز هستند. دانشگاه ملی مسکو در زمینه هوافضا و رشته های هواپیمائی، مهندسی راکت و مهندسی زیست شناسی شناخته شده است. موسسه فیزیک و فناوری در رشته های فیزیک و ریاضی کاربردی، نرم افزار و تجزیه و تحلیل از بهترین ها می باشد. دانشگاه ملی تحقیق هسته ای MEPhIدر رشته فیزیک و انرژی هسته ای رهبر دانشگاه های دنیا و دانشگاه پلی تکنیک تامسک در فناوری نانو، توسعه میدان نفت و گاز، مهندسی مکانیک، علوم مواد، مهندسی نرم افزار و دانشگاه پلی تکنیک در رشته هایی نظیر مهندسی برق، فناوری اطلاعات و عمران شناخته شده است. دانشگاه سامرا یک مرکز علمی متخصص در آموزش مهندسین صنعت هوافضا، هواپیما، موشک و فضانوردی می باشد.

 

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی رایگان نمی باشد، اما شهریه های تحصیل در روسیه ارزان است. میزان هزینه ها بنا به نوع برنامه نیمه وقت یا تمام وقت، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود که در مقطع کارشناسی دانشجویان بین المللی شهریه سالیانه ای بین 2500$ تا 11500$ (دلار) شاید پرداخت کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه ها از 2000$ تا 7500$ (دلار) می تواند متغیر باشد. در این مقاطع در صورت انجام کار بر روی پروژه تحقیقاتی و یا دستیاری اساتید امکان دریافت بورس یا حقوق می باشد. دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های روسی می بایست یک دوره آمادگی چند ماهه یا یکساله بگذرانند. این دوره ها برای آموزش زبان روسی و دروس پایه پیش بینی شده اند و حداقل هزینه شهریه سالیانه 2000$ (دلار) دارند.

شرایط پذیرش دانشگاه های مهندسی روسیه

یکی از مزایای تحصیل در رشته های مهندسی و عموما تحصیل در این کشور عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. اکثر برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی حتی برای دانشجویان خارجی به زبان روسی ارائه می گردد. دانشجویان مهندسی همانند سایر رشته ها می توانند برای یکسال قبل از شروع برنامه تحصیلی خود زبان روسی را بیاموزند. با توجه به ارائه برنامه ها دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. شرایط پذیرش در دانشگاه های روسیه متفاوت است اما همه آن ها برای پذیرش چند عامل را بررسی می کنند. نمرات کسب شده در آخرین مقطع تحصیلی، نمره آزمون ورودی و مصاحبه از عوامل اصلی پذیرش می باشند.

مزایای تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

تنوع قومیتی و فرهنگی در بین جمعیت دانشجویان روسیه تعداد آنها را به بیش از 220 هزار دانشجو رسانده است. مدارک تحصیلی دانشگاه های پزشکی و مهندسی این کشور در اکثر کشورهای دنیا مورد تائید و معتبر است. کشور روسیه در تخصص و رشته های خاصی از قبیل ریاضی، شیمی، فیزیک، زمین شناسی، برنامه نویسی، پزشکی، علوم و منابع طبیعی و به خصوص رشته های مهندسی به عنوان رهبر جهانی شناخته می شود. هر ساله بیش از 15000 برنامه کمک هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه و مراکز دولتی برای دانشجویان ارائه می گردد. دانشجویان می توانند برای کاهش هزینه زندگی در روسیه نیز از کار نیمه وقت که حق قانونی آنها است، استفاده نمایند. امکان اخذ ویزای کار پس از تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه برای دانشجویان خارجی وجود دارد.

افراد نیز می توانید برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه های این کشور برای ترم شهریور و بهمن اقدام نمائید. این اقدام باید حداقل 6 ماه قبل از شروع برنامه تحصیل در روسیه، شما انجام شود، اما در این باره با وکیل مشورت نمائید. مدارک تحصیلی شما به همراه ترجمه رسمی روسی با تائیدات امور خارجه و دادگستری برای امر پذیرش نیاز است. ترجمه مدارک هویتی، پاسپورت، بیمه درمانی و آزمایشات پزشکی از مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی روسیه می باشد. افراد نیز می توانند با مشاوره در گروه مهاجرتی اَدین ویزا از سایر شرایط تحصیل مهندسی در روسیه آگاه شوید. مشاورین و وکلای ما با سالها تجربه شرایط اخذ پذیرش از برترین کالج ها و دانشگاه های روسیه را برای شما فراهم می سازند.