کادمی علوم پزشکی ایالتی سنت پترزبورگ یکی از دانشگاه های پزشکی دولتی شهر رویایی سنت پترزبورگ می باشد. این دانشگاه یکی از عالی ترین و قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی فدراسیون روسیه می باشد. دانشگاه مچنیکوف که در بعضا به “صورت اشتباه مچینکوف” نامیده می شود، در طول 112 ساله خود یکی از موسسات برجسته پزشکی در کشور روسیه و یکی از مراکز پرورش متخصصان علوم پزشکی بالینی کودکان  می باشد. این دانشگاه عموما به عنوان دانشگاه دوم پزشکی شناخته می شود زیرا در گذشته این دانشگاه به همراه دانشگاه ملی سنت پترزبورگ ( دانشگاه پزشکی اول ) نقش پررنگی در علوم پزشکی را ایفا می کرده اند.

مجموعه فعالیت های این دانشگاه بر مبنای تعامل و هماهنگی نزدیک با فعالیت های آموزشی ، بالینی و پژوهشی است که به همین دلیل، این امر باعث می شود متخصصان و پزشکان فارغ التحصیل از این دانشگاه  دارای دانش مدرن بوده و توانایی عملی کردن آموخته های خود را به بهترین شکل ممکن داشته باشند.

در حال حاضر نزدیک به 4600 نفر در این دانشگاه در حال تحصیل می باشند که از این تعداد غالب بر 3400 نفر به صورت بورسیه تحصیلی از سوی دولت و ما بقی به صورت آزاد می باشند.

این دانشگاه دارای مرکز درمانی تخصصی خود می باشند. این مرکز شامل یک بیمارستان 800 تخت خوابی در شش بخش ویژه می باشد. هر ساله این بیمارستان قریب به 40 هزار نفر را مراقبت پزشکی و همچنین حدود 3 میلیون بیمار را به صورت سرپایی تحت درمان قرار می دهد.

در حال حاضر دانشگاه مچنیکوف سنت پترزبورگ در حال ساخت بزرگترین بیمارستان بیماری های عفونی در شهر سنت پترزبورگ می باشد.

دانشگاه مچنیکوف از گذشته تا به حال نسبت به تعلیم و تربیت پزشکان متخصص داخلی و دانشویان خارجی اقدام نموده است. تاکنون بیش از 35000 پزشک از این دانشگاه فارق التحصیل شده اند. از آغاز آموزش دانشجویان بین المللی در این مرکز در سال 1947 این دانشگاه تاکنون بیش از 3500 فارغ التحصیل پزشکی از بیش از 50 کشور جهان را داشته است و هم اکنون بیش از 5000 دانشجو در حال آموزش در این دانشگاه می باشند.

در سال 2020-20201 دانشجویان ایرانی بسیاری توانستند در آزمون آنلاین این دانشگاه شرکت نموده و حد نصاب لازم ورود به کورس اصلی رشته های پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه را بدست آورند.

لازم به ذکر است آکادمی تخصصی پزشکی مچنیکوف سنت پترزبورگ در سال 1907 تاسيس شده است.

دانشکده های دانشگاه مچنیکوف سن پترزبورگ

دانشکده پزشکی عمومی:

اين دانشکده در سال 1966 تاسيس شد. اين دانشکده در طول سالهای فعاليت خود بيش از 7500 دانشجو در زمينه پزشکی عمومی آموزش داده است. در اين دانشکده 25 گروه آموزشی ( کرسی علمی )‌فعاليت می کنند.

لازم به ذکر است این دانشکده رشته پزشکی را به زبان های روسی و انگلیسی به متقاضیان ارائه می نماید.

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه مچنیکوف در حال آماده سازی دانشجویان پزشکی برای انواع فعالیت پزشکی زیر می باشد:

پیشگیری ، تشخیصی ، درمانی ، توانبخشی ، روانشناختی و آموزشی ، سازمانی و مدیریتی و غیره…

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان دانشکده حق دارند به عنوان رئیس بخشهای پزشکی و پیشگیری در سازمانها فعالیت های مدیریتی نیز انجام دهند. اکثر زمینه های فعالیت حرفه ای فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی مچنیکوف عبارتند از: موسسات پزشکی؛ نهادهای حاکم بر خدمات پزشکی و پزشکی و موسسات تحقیقاتی.

همچنین این دانشگاه در تخصص های زیر می تواند فارغ التحصیلانی ممتاز برای کمک به جامعه تربیت نماید که به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

  • متخصص زنان و زایمان؛
  • متخصص بیماریهای عفونی؛
  • پزشک تشخیص بالینی و آزمایشگاهی؛
  • متخصص مغز و اعصاب؛
  • روانپزشک؛
  • روانپزشک-متخصص روانشناسی؛
  • رادیولوژیست؛
  • پزشک اورژانس پزشکی؛
  • کارشناس پزشکی دادگاه؛
  • درمانگر؛
  • آسیب شناس و ارتوپد؛

دانشجویان مطابق با استانداردهای آموزشی ایالتی فدرال در تخصص “پزشکی عمومی” آموزش می بینند. آموزشی با کیفیت عالی در این دانشگاه توسط استادان دارای بردهای تخصصی انجام می گیرد که از این میان می توان به حدود 120 استاد و 160 استادیار اشاره نمود.

هم اکنون حدود 2،000 دانشجو در دانشکده پزشکی مچنیکوف تحصیل می کنند. دانشجویان دانشکده پزشکی در 50 بخش در 70 رشته آموزش می بینند. برای ادغام دانش نظری و عملی به دست آمده ، دانشجویان در مؤسسات پزشکی پیشرو سن پترزبورگ تحت آموزش عملی (مراقبت از بیمار ، پرستاری ، پزشکی) قرار می گیرند.

دانشکده دندانپزشکی :

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مچنیکوف در سال 1935 تاسیس شده است. اولین کارگروه درمانی جراحی فک و صورت در روسیه توسط این دانشکده برگذار گردیده است. همچنین ساختار آکادمیک این دانشکده در سال 1997 شکل امروزی خود را گرفته است و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می دهد.

هم اکنون بیش از 110 پزشک در این دانشکده تدریس و تحقیق می کنند ؛ بیش از 43 دانشجوی فارغ التحصیل ، دانشجویان دکترا و غیره نیز در کنار تحصیل به فعالیت در این دانشگاه مشغول می باشند.

برخی از گروه های تحصصی دانشکده دندانپزشکی سنت پترزبورگ عبارتند از :

  • گروه دندانپزشکی کودکان
  • گروه ارتودنتیکس
  • گروه دندانپزشکی ارتوپدی
  • گروه دندانپزشکی عمومی
  • گروه دندانپزشکی درمانی
  • گروه جراحی دهان و فک و صورت A.A. لیمبرگ

 

دانشکده طب پيشگيری:

اين دانشکده در سال 1920 عنوان ” انستيتو دولتی ‌پزشکی‌” را دريافت کرد و در سال  1991 با عنوان دانشکده طب پيشگيری آغاز به فعاليت کرد. در اين دانشکده  26 گروه های آموزشی مختلف فعاليت می کنند. آموزش دانش جويان در زمينه طب پيشگيری در دانشکده طب پزشکی عمومی نيز انجام می شود.